Dwumasowe koło zamachowe to rodzaj koła zamachowego, które działa inaczej niż standardowe. Zawiera ono dwie masy, czyli segmenty koła zamachowego, wewnątrz jego obudowy. Dwumasowe koło zamachowe jest zazwyczaj stosowane w silnikach o wysokiej wydajności, gdzie koło zamachowe musi wytrzymać większe obciążenie niż zwykle.
Standardowe jednomasowe koło zamachowe jest często nazywane ciężkim lub mechanicznym typem, ponieważ wykorzystuje tarcie i ciśnienie do przenoszenia energii podczas obracania się silnika. Są one powszechnie spotykane w ciężarówkach, SUV-ach i większych samochodach z silnikami Diesla.
Te typy kół zamachowych są zwykle wykonane ze stopu aluminium i mają jeden projekt segmentu do obsługi stresu przyspieszenia i opóźnienia. Jednak mniejsze samochody wymagają lżejszych kół zamachowych, ponieważ szybciej przyspieszają i doświadczają więcej wibracji podczas jazdy po drodze.
Ten artykuł wyjaśnia, jak dwumasowe koła zamachowe działają inaczej niż standardowe, aby zwiększyć ich wydajność w małych silnikach, takich jak te znajdujące się w samochodach kompaktowych.
Jak działa dwumasowe koło zamachowe
Dwumasowe koło zamachowe zawiera dwie różne masy metalu wewnątrz obudowy. Są one połączone na zewnętrznej krawędzi koła zamachowego, ale nie poruszają się razem, gdy silnik pracuje. Podczas pracy silnika poruszają się jednak z różnymi prędkościami, ponieważ prędkość obrotowa jest inna na każdym końcu koła zamachowego. Dwumasowe koło zamachowe ma za zadanie absorbować i równomiernie rozkładać obciążenie silnika przez układ napędowy. Działa również w celu zmniejszenia wibracji, które występują podczas zmiany biegów. Jednomasowe koło zamachowe jest przeznaczone do większych silników Diesla, takich jak te znajdujące się w samochodach ciężarowych i SUV-ach. Jednomasowe koło zamachowe wykorzystuje ciśnienie i tarcie do przenoszenia energii podczas obrotu silnika; stąd pochodzi jego nazwa. Jest ono zwykle wykonane ze stopu aluminium i ma pojedynczy segment wewnątrz obudowy. Ten typ koła zamachowego jest przeznaczony do obsługi naprężeń związanych z przyspieszaniem i zwalnianiem.
Działanie dwumasowego koła zamachowego
Dwumasowe koło zamachowe zawiera dwie różne masy metalu wewnątrz obudowy. Są one połączone na zewnętrznej krawędzi koła zamachowego, ale nie poruszają się razem, gdy silnik pracuje. Podczas pracy silnika poruszają się jednak z różnymi prędkościami, ponieważ prędkość obrotowa jest inna na każdym końcu koła zamachowego. Dwumasowe koło zamachowe ma za zadanie absorbować i równomiernie rozkładać obciążenie silnika przez układ napędowy. Działa również w celu zmniejszenia wibracji, które występują podczas zmiany biegów. Jednomasowe koło zamachowe jest przeznaczone do większych silników Diesla, takich jak te znajdujące się w samochodach ciężarowych i SUV-ach. Jednomasowe koło zamachowe wykorzystuje ciśnienie i tarcie do przenoszenia energii podczas obrotu silnika; stąd pochodzi jego nazwa. Jest ono zwykle wykonane ze stopu aluminium i ma pojedynczy segment wewnątrz obudowy. Ten typ koła zamachowego jest przeznaczony do obsługi naprężeń związanych z przyspieszaniem i zwalnianiem.
Korzyści z dwumasowego koła zamachowego
Dwumasowe koło zamachowe lepiej nadaje się do mniejszych silników, ponieważ potrzebują one mniejszego obciążenia. Jednak w większych silnikach ciężkie koło zamachowe może pomóc w utrzymaniu optymalnej prędkości obrotowej silnika, co jest ważne dla płynnej jazdy. Dwumasowe koło zamachowe lepiej nadaje się do mniejszych silników, ponieważ potrzebują one mniejszego obciążenia. Dlatego jest mniej prawdopodobne, że pęknie lub ulegnie awarii w porównaniu z cięższym kołem zamachowym. Dwumasowe koło zamachowe nie potrzebuje dużego nacisku, aby utrzymać je w ruchu obrotowym, więc może utrzymać optymalną prędkość obrotową silnika bez dużego obciążenia silnika. Dzięki temu silnik może wytwarzać więcej mocy bez przegrzewania się. Jakość płynnej jazdy może się poprawić, ponieważ większe dwumasowe koło zamachowe ma mniejsze wibracje niż ciężkie koło zamachowe. Dlatego mniejszy silnik może pracować wydajniej, ponieważ w układzie napędowym występuje mniejsze tarcie.
Wady dwumasowego koła zamachowego
Dwumasowe koło zamachowe nie jest tak trwałe jak ciężkie koło zamachowe. Może pęknąć lub zawieść, gdy jest nadużywane, ponieważ nie jest zaprojektowane do radzenia sobie z tym samym rodzajem naprężeń. Jednak dwumasowe koło zamachowe jest lepszym wyborem dla mniejszych silników, ponieważ są one mniej obciążone. Dwumasowe koło zamachowe jest droższe niż ciężkie koło zamachowe. Jest ono trudniejsze do wymiany niż ciężkie koło zamachowe, a także bardziej kosztowne.
W jakich samochodach stosowane są dwumasowe koła zamachowe?
Niektóre popularne samochody, które używają dwumasowego koła zamachowego to Mazda MX-5 i MX-6, Nissan 300 ZX i Toyota MR-2. Pojazdy te są mniejszymi samochodami sportowymi i wymagają mniejszego obciążenia przy przyspieszaniu i zwalnianiu niż większe i cięższe SUV-y.
Zastosowania
Dwumasowe koła zamachowe są stosowane w mniejszych i lżejszych pojazdach, które wymagają mniejszych naprężeń przy przyspieszaniu i zwalnianiu. Często można je znaleźć w lekkich samochodach sportowych, ponieważ ich silniki wymagają mniejszej mocy. Samochody te są zwykle wyposażone w mniejsze silniki, które mają mniejszą moc, ale są łatwiejsze w utrzymaniu. Dwumasowe koło zamachowe oferuje lżejszą i płynniejszą jazdę niż ciężkie koło zamachowe. Jest tańsze niż ciężkie koło zamachowe, co czyni je idealnym rozwiązaniem dla mniejszych i mniej wydajnych pojazdów. Dwumasowe koło zamachowe jest często używane w pojazdach o wysokiej wydajności, ponieważ może wytrzymać więcej nadużyć. Jest również stosowane w nowoczesnych pojazdach, które mają bardziej zaawansowane skrzynie biegów i silniki.